Uutiset

Alla Caunis Oy:n uutisia yrittäjille ja yrittäjämielisille. Halutessasi voit kommentoida uutisia, otamme mielellämme kommentteja vastaan. Kiitos kaikille kommenteista jo etukäteen.
Perjantai, Joulukuu 29, 2017, 08:24 | Ei kommentteja »

Ensi kertaa liiketoimintaa aloittavalle (tai harjoittavalle) yrittäjälle voi aluksi usein olla suositeltavaa, että yritystoimintaan lähdetään ensin toiminimen alla tapahtuvan toiminnan avulla. Erityisesti jos suunniteltu liiketoiminta ei ole kovin suurta, eikä kokopäiväistä, on toiminimi yrittäjälle byrokratialtaan ja kustannuksiltaan kaikkein helpoin ja vaivattomin yhtiömuoto lähteä liikkeelle.

Monille elinkeinonharjoittajalle liiketoiminnan kasvaessa ja kehittyessä tulee kuitenkin eteen tilanne, jossa yhtiömuotoa joudutaan pohtimaan uudestaan. Usein se tarkoittaa osakeyhtiön perustamista, mikä henkilöyhtiöihin nähden tuo useita, sangen huomionarvoisia etuja mukanaan.

- Yrittäjän saamat edut osakeyhtiömuotoisessa toiminnassa verrattuna henkilöyhtiöihin voivat olla suuretkin, toteaa Caunis Oy:n toimitusjohtaja Arto Tuutijärvi. - Yrittäjälle on monin tavoin hyödyllistä siirtyä toiminimestä osakeyhtiömuotoon liiketoiminnan kasvaessa. Muutoksen kulut palautuvat usein pikaisesti yrityksen kassaan esimerkiksi säästettyinä veroeuroina. Lisäksi osakeyhtiön voi selkeästi nähdä omistajan verosuunnittelun ensimmäisenä työkaluna, sillä se auttaa yrittäjää suunnittelemaan tarkemmin ansiotulojensa määrää eri vuosina.

Caunis Oy:n toimitusjohtajan Arto Tuutijärven mukaan ei ole olemassa yksinkertaista sääntöä siihen, milloin yritys kannattaa muuttaa osakeyhtiöksi. Hän neuvoo katsomaan toiminnan kokonaiskuvaa. Alla esimerkkejä niistä pohdittavista asioista, joita liiketoiminta osakeyhtiömuodossa voi tarjota henkilöyhtiöihin verrattuna:

1.       Taloudellinen vastuu

Omistajan näkökulmasta osakeyhtiötä voi pitää henkilökohtaisella tasolla kaikista vähäriskisimpänä yritysmuotona. Yhtiön veloista ja saatavista vastaa yhtiö, eivätkä sen omistajat, kuten henkilöyhtiöissä. Kun yrittäjän liiketoiminta kasvaa ja laajentuu, tulee eteen tilanne, jolloin saadaan uusia asiakkaita ja sopimuksia, mutta myös uusia velvoitteita. Kuluttajakaupassa on omat vahingonkorvausvelvoitteensa ja yritysten välisessä kaupassa omansa. Toiminimiyrittäjä vastaa toiminimen kaikista velvoitteista ja vastuista koko henkilökohtaisella omaisuudellaan. Osakeyhtiön omistaja on yhtiön veloista vastuussa vain yhtiöön sijoitetun pääoman verran. Luonnollisesti yhtiölle annetut henkilötakaukset voivat muuttaa tilannetta.

2.       Verosuunnittelu

Verrattuna henkilöyhtiöön osakeyhtiö on omistajan verosuunnittelun ensimmäinen askel. Monelle yrittäjälle sopii aluksi yritystoiminta toiminimen kautta, mutta yritystoiminnan kasvaessa liiketoiminnan muuttaminen osakeyhtiöksi voi kannattaa jo verotuksellisistakin syistä. Osakeyhtiön avulla omistajan on helpompi jakaa liiketoiminnasta saatujen voittojen tulouttamista monelle vuodelle verrattuna henkilöyhtiöihin. Lisäksi yrittäjän, joka työskentelee myös palkkatyössä muualla, on usein verotussyistä järkevämpää toimia osakeyhtiön kuin toiminimen kautta, koska muutoin progressiivinen ansioverotus saattaisi nousta turhan korkeaksi. Osakeyhtiö on – toisin kuin toiminimi – itsenäinen verovelvollinen.

3.       Yrityksen uskottavuus ja imago

Yrityksen liiketoimintaa laajennettaessa yrityksen luotettavuudella ja uskottavuudella on merkitystä. Toiminimiyrittäjyys on usein ketterin yrittämisen muoto, mutta imagollisesti se usein hahmotetaan pieneksi liiketoiminnaksi, niin sanotusti autotalliyritykseksi. Toki moni suuri yrityskin on autotallista lähtenyt maailmaa valloittamaan. Monilla toimialoilla yritysmuodolla ei ole mitään merkitystä, mutta usein asiakkaat ja toimittajat mieltävät, että osakeyhtiö on luotettavampi kumppani kuin toiminimellä toimiva ammatin- tai liikkeenharjoittaja. Uskottavuuden lisäämiseksi voi muutos osakeyhtiöksi tulla tällöin ajankohtaiseksi.

4.       Mietit tulevaisuuteen

Osakeyhtiö mahdollistaa omistajalle tarvittaessa uusien osakkaiden tai sijoittajien mukaan ottamisen, toiminimiyrittäjällä tällaista mahdollisuutta ei ole. Osakeyhtiön myynti esimerkiksi omistajan eläköityessä voi olla verotehokkaampaa kuin toiminimen liiketoiminnan myynti.

Ammatin- tai liikkeenharjoittaja ei ole erillinen oikeushenkilö, toisin kuin osakeyhtiö. Toiminimeä ei voi erillisenä kokonaisuutena myydä, vaan myytävänä on elinkeinotoiminnan varallisuus. Kun toiminimen toiminta myydään, tämä myynti katsotaan yrityksen viimeiseksi liiketapahtumaksi, jossa yrityksen koko varallisuudesta luovutaan eli esimerkiksi koneiden ja laitteiden arvo merkitään yrityksen tuloksi. Varallisuuden myyntitulo tulee toiminimen tuloksi ja vaikuttaa näin suoraan yrittäjän verotettavaan tuloon.

Toiminimen myyntiin ei sovelleta tuloverolain hankintameno-olettamaa. Sukupolvenvaihdoksessakaan ei ole käytettävissä verohuojennuksia. Näin ollen tällaisissa tapauksissa voi olla kannattavampaa muuttaa toiminimi ensin osakeyhtiöksi ja tehdä vasta sen jälkeen liikkeen luovutus tai sukupolvenvaihdos.

Lisäksi työnantajavastuiden kantaminen ongelmien hetkellä voi olla turvallisempaa osakeyhtiön näkökulmasta. Toiminimiyrittäjä on luonnollisesti vastuussa kaikista velvoitteistaan ja vastuistaan koko henkilökohtaisella omaisuudellaan, myös työnantajavelvoitteistaan. Jos yrityksellä on varaa palkata kokopäiväisiä työntekijöitä, on se selkeästi kasvamassa ulos toiminimiyrittämisen raameista. Omistajan on tällöin syytä vahvasti harkita, haluaako kantaa työntekijä- ja työnantajavastuut toiminimen vai osakeyhtiön kautta.

 

Toiminimestä osakeyhtiöksi siirtymistä ja tämän muutoksen ajankohtaa on syytä aina pohtia yhdessä talouden ammattilaisen kanssa. Meillä Caunis Oy:llä pohdimme Asiakkaittemme talousasioita päivittäin, siksi pystymme antamaan Asiakkaillemme luotettavan palvelun talouden asioissa. Jokainen Asiakkaamme on yksilöllinen ja kaikki tapaukset käymme yhteisesti läpi asiantuntevasti.

Jos haluat tietää enemmän verotukseen liittyvistä asioista, varaa maksuton konsultointipuhelu asiantuntijaltamme, laita aiheesta meille sähköpostia arto@caunis.fi tai soita 0447770714. Tarvittaessa voimme viedä asiaasi eteenpäin hyvinkin nopealla aikataululla.

 


Torstai, Marraskuu 30, 2017, 07:17 | Ei kommentteja »

Maahantuonnin arvonlisäverotus siirtyy Verohallinnolle 1.1.2018 alkaen

Arvonlisäverolakia ehdotetaan muutettavan siten, että tavaroiden maahantuonnin arvonlisäverotus siirrettäisiin Verohallinnolle arvonlisäverovelvollisten rekisteriin merkittyjen yritysten tekemien tuontien osalta. Näin maahantuonnin arvonlisäverotus siirtyy Verohallinnolle 1.1.2018 alkaen ja arvonlisäveroasiat hoidettaisiin vuoden 2018 alusta alkaen yhden viranomaisen kanssa. Maahantuonnin arvonlisäveroa ei siis enää makseta Suomen tullille vuoden 2018 alun jälkeen hyväksytyistä tullausilmoituksista. Verohallinto käsittelee veron lykätyssä veromenettelyssä, jossa Suomeen alv-rekisteröityneellä yrityksellä on oikeus ja velvollisuus sekä laskea että ilmoittaa maahan tuomiensa tavaroiden arvonlisäverot oma-aloitteisesti. Ilmoittaminen tapahtuu esimerkiksi verottajan OmaVero –palvelun kautta.

Lisätietoa aiheesta verohallinnon sivulta www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/tietoa_verotuksest/verotuksen_muutoksia_201/maahantuonnin-arvonlis%C3%A4verotus-siirtyy-tullista-verohallintoon/

Työnantajan kustantaman koulutuksen verovapaus laajenee

Työnantajat järjestävät ja kustantavat työntekijöilleen erilaista koulutusta. Koulutuksen tarve on entisestään lisääntynyt globalisaation, talouden rakennemuutoksen ja työelämän muutosten johdosta, jotka edellyttävät työntekijöiltä uusia tiedollisia ja taidollisia valmiuksia. Nykyinen yleinen lähtökohta on, että työntekijälle ei muodostu verotettavaa etua sellaisesta työnantajan kustantamasta ammattitaidon ylläpitämiseen tai kehittämiseen tähtäävästä koulutuksesta, joka tapahtuu ensisijaisesti työnantajan edun vuoksi. Tuloverolakiin ehdotetaan säännöstä työnantajan kustantaman koulutuksen verovapaudesta työntekijän verotuksessa. Työnantajan kustantamasta koulutuksesta ei syntyisi työntekijälle veronalaista tuloa, jos koulutus tapahtuu työnantajan tai samaan konserniin kuuluvan työnantajan intressissä.

Tuloverolakiin lisättäisiin nimenomainen säännös työnantajan kustantaman koulutuksen verovapaudesta työntekijän verotuksessa. Samalla verovapautta laajennettaisiin siten, että se kattaisi laajasti myös työnantajan intressissä tapahtuvan tutkintoon johtavan koulutuksen. Verovapaata olisi siten ammatin ylläpitämiseen tai kehittämiseen tähtäävän koulutuksen lisäksi esimerkiksi tutkintoon johtava peruskoulutus, ammattikoulutus, ammatillinen täydennyskoulutus tai lisäpätevyyttä tuova koulutus. Säännöstä sovellettaisiin myös yhtiön johtoon, osakeyhtiön osakkaisiin sekä avoimen yhtiön ja kommandiittiyhtiön yhtiömiehiin.

Asiasta on käynnistetty lainvalmistelu ja muutokset olisi tarkoitus saattaa voimaan vuoden 2018 alusta.

Caunis Oy on aina Asikkaittensa mukana liiketoimintaympäristön muutoksissa, niin suurissa kuin pienissäkin. Halutessasi aiheista lisätietoja, ota meihin yhteyttä: 044 777 0714 & arto@caunis.fi


Keskiviikko, Marraskuu 15, 2017, 08:26 | Ei kommentteja »

Joulu on taas tulossa ja joulu on antamisen ja huolehtimisen aikaa. Tänä vuonna Caunis Oy ei lähetä joulukortteja Asiakkailleen eikä yhteistyökumppaneilleen, vaan tänä vuonna Caunis Oy lahjoittaa joulumuistamisenaan 5 % joulukuun liikevaihdostaan hyväntekeväisyyteen. Toivottavasti tällä teolla joku apua tarvitseva saa hymyn huulilleen.

Emme vielä ole osanneet päättää, mihin kohteeseen lahjoitus olisi syytä tehdä. Siksi tarvitsemme apuanne asiassa. Kriteerejä on kaksi:

  1. Avustuskohteena on apua tarvitsevat lapset ja/tai nuoret
  2. Avustuskohde sijaitsee Päijät-Hämeen alueella

Voitte ehdottaa sopivaa avustuskohdetta kommentoimalla Facebook-viestiämme ( www.facebook.com/caunisoy/posts/1135256173274685 ), kaikki ehdotukset otetaan mielellään vastaan.

Lisäksi haluamme haastaa kaikki Päijät-Hämeen yritykset mukaan hyvän asian puolesta ja tekemään sopivaksi näkemänsä kokoisen lahjoituksen hyvään tarkoitukseen.

Oikein hyvää joulun odotusta kaikille.


Torstai, Marraskuu 2, 2017, 10:00 | Ei kommentteja »

LEI-tunnus (Legal Entity Identifier) on kansainvälinen yhteisötunnus, joka on tarkoitettu finanssimarkkinoilla toimivien sekä kaikkien johdannaissopimuksia käyttävien yritysten että yhteisöjen tunnistamiseen. Tunnisteen hankkimisvelvoite liittyy viranomaisraportointiin, jolla tunnistetaan rahoitusvälineillä tehtävien kauppojen osapuolet.

Suomalaisilla osakeyhtiöillä ja yhteisöillä, jotka käyvät kauppaa noteeratuilla osakkeilla, on oltava LEI-tunnus. Ilman LEI-tunnusta esim. lähitulevaisuudessa osakkeita koskeva osto- tai myyntitoimeksianto ei enää onnistu.

EU:n arvopaperisääntely määrää, että 1.11.2017 alkaen yritys tai yhteisö tarvitsee LEI-tunnuksen johdannaisiin liittyviin toimeksiantoihin. Julkisessa kaupankäynnissä olevien rahoitusvälineiden, esim. pörssiosakkeiden ja joukkovelkakirjalainojen, toimeksiantoihin LEI-tunnus tarvitaan 3.1.2018 alkaen. Suomessa LEI-tunnuksen käyttöä valvoo Finanssivalvonta.

Suomessa LEI-tunnuksia myöntää muun muassa PRH. LEI-tunnuksen hakemisesta peritään hakemusmaksu ja sen jälkeen vuosittain vuosimaksu. PRH:lla hakemusmaksu tällä hetkellä on 110 euroa (+alv), hakemusmaksu sisältää ensimmäisen vuoden vuosimaksun. Lisäksi vuosimaksu tämän jälkeen 70 euroa (+alv) / vuosi. Hakemus- ja vuosimaksut ovat vähennyskelpoisia kuluja yrityksen tuloverotuksessa.

Yrityksellä tai yhteisöllä on mahdollista olla vain yksi LEI-tunnus ja tätä tunnusta ei voi siirtää toiselle yritykselle. Tarvittaessa yrityksen on mahdollista passivoida ja aktivoida tunnus uudelleen.

Hakija voi hakea LEI-tunnusta itse tai vastaavasti valtuuttaa jonkun hakemaan tunnusta puolestaan. Asiantuntijamme voivat avustaa yritystäsi LEI-tunnuksen hakemisessa, lisätietoa saat osoitteesta arto@caunis.fi , soittamalla 044 777 0714 tai laittamalla yhteydenottopyynnön .

Mikäli Sinun LEI-tunnuksesi on vielä hakematta, ota meihin yhteyttä, hoidamme haun puolestanne. Palvelun hinta on 49,90 € (+alv). Asiakas vastaa myös itse PRH:n maksuistaan.

Jos LEI-tunnuksen hankkimista varten on selvitettävä emoyhtiön/konsernin tietoja, niin palvelun hinnasta sovitaan yhteisesti Asiakkaan kanssa.

 


Perjantai, Lokakuu 27, 2017, 17:18 | Ei kommentteja »

Osakeyhtiöiden ennakkoverojen täydentämiseen tulee muutos 31.10.2017 alkaen. Korkokulut alkavat juosta jo yhden kuukauden jälkeen.

- Yritysten verotus muuttuu pian ja yksi oleellisimmista muutoksista liittyy ennakkoverotukseen. Tulevaisuudessa on syytä entistä tarkemmin huolehtia jo tilikauden aikana siitä, että maksaa ennakkoveroja tarpeeksi, toteaa Caunis Oy:n toimitusjohtaja Arto Tuutijärvi.

Marraskuun alusta lähtien yhteisöillä ja yhteisetuuksilla eli esimerkiksi osakeyhtiöillä ja osuuskunnilla on tilikauden päättymisen jälkeen vain kuukausi aikaa täydentää ennakkoveroja ilman korkoja. Täydennyksestä käytetään nimitystä lisäennakko. Tällä hetkellä tilanne on, että ennakkoveroja voi täydentää korottomasti neljä kuukautta tilikauden päättymisestä.

Verottaja haluaa muutoksella ennakoiden kotiuttamista nopeammin ja jatkossa aletaan maksamatta jääneestä verosta periä niin sanottua huojennettua viivästyskorkoa. Se on tänä vuonna kaksi prosenttia. Velvollisuus tähän syntyy heti kuukauden myöhästymisen jälkeen.

Muutoksen jälkeen lisäennakkoa pitää myös hakea verottajalta erikseen.

Verohallinto lähettää edelleen yritykselle laskut ennakkoveroista etukäteen.

 


Keskiviikko, Lokakuu 25, 2017, 14:58 | Ei kommentteja »

100-vuotiaan Suomemme tarinat kunniakkaista miehistä on taas valkokankaalla. Uusi Tuntematon sotilas esittää vapautemme puolesta uhrautuneiden miesten kokemuksia.

Caunis Oy arpoo viisi vapaalippua Tuntemattomaan sotilaaseen kaikille Facebook-sivumme tykkääjille.

Mitä vapaalipun eteen pitäisi tehdä? Ei muuta kuin mennä Facebook-sivullemme ( www.facebook.com/caunisoy ) ja tykätä yrityksestämme. Kaikki tykkääjät ovat mukana arvonnassa. Arvonta tapahtuu 5.11.2017 ja voittajille ilmoitetaan henkilökohtaisesti asiasta.

Oikein paljon onnea kaikille arvontaan osallistujille.


Torstai, Lokakuu 5, 2017, 14:13 | Ei kommentteja »

Haluatko eroon kuittisirkuksesta? Meillä on siihen helppo ratkaisu.

- Sähköinen kirjanpito on yleistynyt nopeaa tahtia ja me haluamme olla mukana kehityksen kärkipäässä. Sähköisellä kirjanpidolla Asiakkaamme säästävät aikaansa huimasti. Sehän kuulostaa järkevältä valinnalta. Palvelumme on erinomainen ja yksinkertainen ratkaisu kaikille tehokkaasta taloushallinnosta kiinnostuneille. Enää ei tarvitse huolehtia kuiteista kirjanpitäjällemme, arkiston ylläpidosta tai lippulappujen katoamisesta. Ostokuiteistakin pelkät valokuvat riittävät, Asiakkaamme säästyvät turhalta kuittisirkukselta. Samalla Asiakkaittemme taloushallinto modernisoituu helposti käden käänteessä, kertoo Caunis Oy:n toimitusjohtaja Arto Tuutijärvi.

Caunis Oy:llä on käytössään yksinkertaiset työkalut Asiakkaittemme elämän helpottamiseksi. Ostolaskut ja myyntilaskut kulkevat mukavasti sähköisinä pilvipalvelussamme. Saadessasi kuitin ostoksesta meille tosiaan riittävät valokuvat kuiteista.

Asiakkaamme voivat itse käydä tarkastamassa osto- ja myyntilaskujaan koska vain ja missä vain. Pilvipalvelumme on aina Asiakkaittemme ulottuvissa. Palvelussamme Asiakkaittemme pankkitilit ovat integroitu järjestelmäämme, joten laskujen maksu onnistuu myös samasta paikasta.

- Palvelumme vie Asiakkaittemme ajankäytön minimiin. Ostolaskujen läpikäynti ja maksaminen, myyntilaskujen luominen ja seuranta, palkkojen maksaminen sekä maksut verottajan suuntaan löytyvät kaikki helposti samasta paikasta. Asiakkaittemme mielestä suurin etu on se, että aikaa säästyy oman liiketoimintansa pyörittämiseen, koska yhdessä ohjelmassa on kaikki talouden tiedot mukavasti yhdessä, toteaa Arto Tuutijärvi.

Jos olet kiinnostunut, miten päästä eroon kuittisirkuksesta, niin ota yhteyttä meihin (044 777 0714, arto@caunis.fi ). Jos kuittisirkus tuntuu joskus työläältä, niin meillä on siihen Sinua helpottava ratkaisu.


Perjantai, Syyskuu 29, 2017, 11:35 | 2 Kommentit »

Suomi-neitomme täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Siksi Caunis Oy tarjoaa uusille sopimusasiakkailleen loppuvuoden kirjanpidon ilmaiseksi. Siis 100 %:n alennuksella. Kuulostaako Cauniilta? Niin meistäkin.

Ota meihin yhteyttä, niin kerromme aiheesta enemmän. Yhteystiedot: Soitto (044 777 0714), meili (arto@caunis.fi) tai yhteydenotto nettilomakkeella.

Caunis Oy tarjoaa Asiakkailleen asiantuntevat tilitoimistopalvelunsa joka päivä. Meille on tärkeää, että olemme Asiakkaittemme tavoitettavissa. Siksi olemme avoinna joka päivä, myös viikonloppuisin.

Tämä kampanja on voimassa lokakuun 2017 loppuun asti.

Oikein hyvää syksyä kaikille uutisosiomme lukijoille.

 


© 2015 - 2018. Kaikki oikeudet pidätetään, Caunis Oy

avainsanat : tilitoimisto netvisor paras edullinen kirjanpito vero neuvonta lahti nastola orimattila


Tämä verkkosivu voi käyttää evästeitä
Tämä verkkosivu voi käyttää evästeitä verkkosivujen toiminnan parantamiseksi. Voit estää evästeiden käytön oman selaimesi asetuksissa. Käyttäessäsi verkkosivujamme hyväksyt myös evästeiden käytön.

OK, ymmärrän tai Lisätietoja
Evästeiden tiedot
Tämä verkkosivu voi käyttää evästeitä verkkosivujen toiminnan parantamiseksi. Voit estää evästeiden käytön oman selaimesi asetuksissa. Käyttäessäsi verkkosivujamme hyväksyt myös evästeiden käytön.
OK, ymmärrän